Nyheter 2023

Program for 2023

Vår

7. februar: Årsmøte. Birger Moen og Per Ole Buxrud, del 2 av deres foredrag om Åmot.

7. mars: Olav Lund. Med en klype salt – en kulturhistorisk reise

4. april:  Går ut på grunn av påsken.

2. mai: Halvor Hartz. Navn på foredrag kommer senere. Moinger i krigen

6. juni: Sommeravslutning på Tøffenbrygga ved Åsmund Pettersen

20. juni:  ?? Busstur  ??. Mer informasjon om dette kommer senere

Høst

22. August:.?? Busstur  ??? Mer informasjon kommer senere.

5. September: Åsmund Pettersen om livet inne på Finnemarka.

3. Oktober: Thor Gotaas.  Ørkenen Sur- den norske uteliggerkolonien i Brooklyn.

7. November: Jon Mamen.  Livet rundt kirkene og prestene i Modum frem til ca. 1900

5. Desember:  Julemøte Arbeiderklassens poet, Rudolf Nilsen, noe om hans liv ved Jon Arne Cornell

Møte på Folkvang 2. mai med Halvor Hartz

Halvor Hartz vet mye om hva som skjedde på Modum under krigen. Han har blant annet skrevet boka «Modum og Sigdal under andre verdenskrig». Nå har historielaget oppfordret ham til å fortelle om «Moinger i krigen«.

Han fortalte om motstandsmannen Nils Aamotsbakken. Informasjonen var fra et intervju gjort av Olav Sørensen og hans sønn med Nils Åmotsbakken ca. 1995.

Les mer om det her: https://cmodum.no/annen-verdenskrig-1940-1945/

Møte på Folkvang 7. mars: "En klype salt"

Foredrag av Olav Lund.

7. mars holdt han foredrag på Folkvang om salt. Han holdt på i til sammen en time. Folk fant foredraget underholdene og interessant.
Han har Tidlige holdt foredrag om salt for pensjonister og andre interesserte i regi av senioruniversiteter og lignende.

Her er noe som er funnet på nettet:

Salt har vært kalt ørkenens brød, det hvite gull, det 5. element. Det finnes minst 14.000 måter å bruke salt på, og den aller første dåp skjedde i salt, ikke i vann. Saltet på jorden er i et evig kretsløp; når vannet i havet fordamper, driver vanndampen inn over land, kondenseres og faller ned som regn. Regnet vasker bl.a. salt ut av grunnen og ut i havet igjen. Havsalt og bergsalt er altså det samme.

Lund viste et bilde av en saltboks som reklamerte med at dette saltet stammet fra Kalahari-ørkenen og var 280 millioner år gammelt – men på baksiden av boksen sto det at saltet ville gå ut på dato i mars 2019. Kar til å ha og oppbevare salt i har vært laget av mange materialer, fra enkle tretrau til Cellinis berømte gullsaltkar og Nøstetangen-glass.

Det finnes en rekke ordtak som involverer salt, og i mange østeuropeiske land hilses gjester velkommen med brød og salt. Alkymistene i middelalderen strevde med å definere salt, og de endte med å kalle det det femte element. De fire opprinnelige var jord, luft, ild og vann. Salt er både livgivende og giftig, kalles også det bipolare stoff. Våre røde blodlegemer kan ikke arbeide uten salt, og de elektriske impulsene i nervecellene er også avhengige av salt, men får vi for mye, kan vi dø av det.

Salt har vært betalingsmiddel over hele kloden, nesten helt opp til vår egen tid. I USA ble slaver betalt med et kvantum salt som tilsvarte slavens ene fot. Lund spilte noen toner av en spritual: «No more auction block for me – no more, no more, no more pint of salt for me – no more, no more.»

Og hvis slaveeieren ikke var fornøyd med arbeidsinnsatsen, var slaven «ikke verd sitt salt».

Salt har også vært tillagt magiske evner. I Japan strør sumobryteren salt på arenaen for å fjerne dårlige ånder etter taperen i forrige kamp, og i folkeeventyrene hører vi at man kan skyte på overnaturlige vesener med salt i børsa. Saltet bevarer og konserverer mat og har derfor stor økonomisk betydning. Under Napoleonskrigene og blokaden i 1809 ble det mangel på salt i Norge, og Hans Nielsen Hauge ble midlertidig sluppet ut av fengselet for å lære folk å koke eller syde salt av havvann, en kunnskap som var gått i glemmeboken.

Det har vært produsert mye salt i vårt distrikt. I Hurum var saltproduksjonen like viktig som landbruket i middelalderen, og den lille holmen utenfor Svelvikstrømmen heter fremdeles Saltskjær. Havvannet inneholder ca. 3,5 % salt, og i Kobberviken ble trelast like ofte betalt med salt som med penger. Betalingsmiddelet salt, eller sale på latin, finner vi igjen i ordene salg, sale og salær, det gamle ordet for advokathonorar. Mer enn 80 stedsnavn i Norge har ordet salt i seg.

Tirsdag 7. februar var det årsmøte og foredrag

Årsmøtet

Årsmøtet i historielaget har tradisjonelt vært av den lettere sorten. Her ble det mye informasjon om historielaget og hva som skal skje fremover og hvem som hjelper til med det ene og det andre.

Eva Gundersen leder Modum Historielag

Livet og butikkene fra Åmot til Bingen og Simostranda.

Det var stinn brakke på Folkvang: 85 fremmøtte.
Foredragsholderene på møtet 7. februar
Birger Moen til venstre og Per Ole Buxrud Buxrud til Høyre.
(I midten Terje Aass)

Dette var del 2 av foredraget til Birger Moen og Per Ole Buxrud. Del 1 holdt de 1. november.

Du kan lese om Åmot eller Strandgata ved klikke på disse lenkene:

Les artikkelen til Per Ole Buxrud i Gamle Modum 2011 om Østre Åmot.  Den fører deg til Nasjonalbiblioteket.no og åpner tidskriftet på riktig side.

Les artikkelen til Jorunn Ravnås i Gamle Modum 2019 om Strand gata på 50-tallet. Du finner den på side 40.