Gamle Modum - tillegg

Under krigen var det østeuropeiske krigsfanger i Modum. De holdt til på Folkvang i Geithus og arbeidet som skogarbeidere. Fangene hadde litt frihet og fikk god kontakt med lokalbefolkningen som hjalp dem med mat. Det oppstod vennskap.

Noen av fangene var fra Ukraina. Disse fikk man kontakt med igjen på slutten av 90-tallet og i 2001 kom de på besøk til Geithus. I den forbindelse ble dette heftet utgitt. Helge Andersen skrev den første artikkelen. Unni Tobiassen Lie har ført pennen i de andre.

Nå når det er krig i Ukraina, så var det noen som etterlyste dette heftet. Historielaget hadde i dette på lager og undersøker nå om noen har et hefte til overs som vi kan skanne og legge ut her for lesing.

Historielaget har funnet heftet på Nasjonalbiblioteket.no og dette bildet av forsiden er hentet derfra. Det er begrenset tilgang til innholdet, men det er mulig å få tilgang og sånn få lest igjennom heftet. Se her

Du kan også lese om besøket fra Ukraina i Gamle Modum 2001, side 8.

Brødrene Gundhus fra Geithus

I Gamle Modum 2017 er det en artikkel om brødrene Gundhus: Richard (1909 – 87) og Leif (1919 – 2004). De kom fra en musikalsk familie. I ungdommen spilte både Richard og Leif dansemusikk, men etter hvert ble det mer «seriøs musikk». Blant annet ble det mange opptredener i NRK.

Fra NRKs lydarkiv har vi fått to innspillinger av brødrene Gundhus (ca. 1947). Hør på dem her:

La natita

Mazurka av Juan Alais 1844-1914, pioner innen klassisk gitar i Argentina.

Klikk på bildet for å åpne heftet.

Modums Blaafarveværk. Skolegang og sosial posisjon i første halvdel av 1800-tallet

Unni Venke Holm har samlet sammen en del artikler som hun selv har skrevet. Det er en veldig fin samling om et interessant tema. Når artiklene blir samlet slik, så blir forståelsen større når man leser. Artiklene er fra forskjellige utgaver av Gamle Modum, og i hovedsak basert på hennes hovedfagsoppgave ved Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitet i Oslo.

Les her.